CRO - Konverteringsoptimering
Varför ska din verksamhet investera i CRO?
Konverteringsoptimering (CRO) är en strategisk process som syftar till att systematiskt optimera och förbättra våra siter och appar.
Genom en noggrann analys av användarbeteende, konverteringsflöden och vanliga kundresor hittar vi kontinuerligt nya testförslag för att uppnå högre konverteringsgrad. I arbetet med CRO jobbar man med konverteringar på flera olika nivåer och innefattar både köp, ökat ordervärde likaväl som leadsprocesser och sign up på nyhetsbrev.
5 anledningar till att CRO är ett måste i ett företags digitala strategi:
1. Ökad ROI (return on investment): Genom att fokusera på att förbättra konverteringsgraden och användarupplevelsen så kommer vi att maximera värdet av den befintliga trafiken till våra webbplatser och appar.
2. Förbättrad användarupplevelse: En stor del av CRO-arbetet är att förstå våra kundresor och användarbeteenden och göra upplevelsen av siten bättre. Detta är inte bara viktigt för att användaren ska konvertera utan också för att skapa en lojalitet till vårt varumärke.
3. Mer kostnadseffektivit: Att konvertera befintliga besökare till kunder är oftast mer kostnadseffektivt än att locka nya kunder. Genom att optimera konverteringsprocessen effektiviserar vi alla marknadsföringsinsatser och kan på så sätt förbättra vår CPA (cost per accquisition).
4. Ökad konkurrenskraft: I dagens konkurrensutsatta digitala landskap är det avgörande för företag att erbjuda en sömlös och friktionsfri användarupplevelse. Genom att investera i CRO säkerställer vi att vi är i framkant och skapar en konskurrensfördel mot våra konkurrenter.
5. Datadrivet beslutsfattande: Arbetet med CRO grundar sig alltid i data och analys. Genom att ta beslut baserat på data fattar vi bättre beslut om hur vi kan optimera våra plattformar för att maximera konverteringar och affärsresultat.
Sammanfattnignsvis är CRO en absolut nödvändig och effektiv metod för att öka lönsamheten, förbättra anvädarupplevelsen och upprätthålla konkurrenskraft.
Analysera och optimera kontinuerligt baserat på data och resultaten från tidigare tester Hur jobbar vi med CRO?
Att arbeta med konverteringsoptimering kräver en systematisk och metodisk strategi, oavsett om du just börjat arbeta med CRO eller om du redan arbetar med det och vill bli ännu skickligare.
Här är några övergripande steg för er som vill börja arbeta med CRO:
- Fastställ tydliga affärsmål och KPI:er för framgång
- Genomför en grundlig nulägesanalys för att identifiera de viktigaste flödena
- Utveckla och genomför A/B-tester på ett långsiktigt och iterativt sätt
- Analysera och optimera kontinuerligt baserat på data och resultaten från tidigare tester
- Testa gärna flera varianter för att uppnå största effekt
- Integrera beteendevetenskapliga principer för att öka effektiviteten
- Personalisera med anpassat innehåll och erbjudanden
Står ni i startgroparna för att börja arbeta mer med webbanalys och konverteringsoptimering eller söker resurser som kan vara ett stöd i analys och utveckling. Kontakta oss så hjälper vi er!
Söker ni en CRO partner?
Våra CRO-specialister står redo att hjälpa er vidare med nuvarande & framtida affärsutmaningar.